Wednesday, November 17, 2021

PEMBENTUKAN MASYARAKAT MAJMUK TERHADAP KUASA LUAR

 

IMEJ PENDUDUKAN JEPUN TANAH MELAYU

Pembentukan beberapa masyarakat terhadap kuasa-kuasa luar

Pembentukan masyarakat majmuk yang menentang kuasa luar Pendudukan Jepun di Tanah Melayu memberi kesan kepada masyarakat Malaysia yang terbentuk pada hari ini. Kerajaan Jepun di Tanah Melayu dipanggil Malai Baru dan diletakkan di bawah bidang kuasa kerajaan tentera Jepun di Singapura. Pengenalan Snoyan di Singapura adalah berasingan daripada pentadbiran Tanah Melayu. Kawasan yang terdiri daripada Pulau Pinang dan Melaka telah direka bentuk untuk memenuhi keperluan material Pahang, Perak, Negeri Sembilan dan Selangor semasa pemerintahan British di Tanah Melayu. Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu semuanya berada di bawah pemerintahan Siam, dengan tujuan untuk membalas pengorbanan Siam pada tahun 1945.

Kewujudan penjajahan Jepun adalah berkaitan dengan persahabatan antara kaum dan keadaan sosial pendidikan dan pengurusan pencapaian sosial. Dua bentuk hubungan antara etnik semasa Perang Dunia Kedua ialah hubungan kerjasama antara etnik menentang penjajah Jepun (MPAJA) dan ketegangan antara orang Melayu dan Cina akibat dasar yang memihak atau mendiskriminasi orang Cina.

Disebabkan oleh penindasan Jepun terhadap orang Cina di Tanah Melayu, kemunculan masalah setinggan adalah salah satu punca pembukaan kawasan baru. Konflik budaya juga merupakan salah satu akibat orang Melayu tinggal di perkampungan tradisional kerana mengikut tradisi kuno. Selain itu, konflik budaya juga membawa kepada perkahwinan campur antara Cina dan Melayu sehingga ke hari ini, dan melahirkan ramai masyarakat Baba dan Nyonya yang boleh kita lihat di Melaka hari ini. Pencegahan peperangan antara orang Cina dan Jepun oleh Jepun merupakan faktor yang membawa kepada kemasukan imigran terutamanya orang Cina dari Tanah Melayu. Dari tahun 1947 hingga 1953, orang Cina mengalir keluar dalam jumlah yang besar. Di samping itu, walaupun pada kadar yang sangat rendah, imigresen dari India masih berlaku. Pada tahun 1945, Jepun segera meletakkan senjata mereka dan berundur dari Tanah Melayu.

Pengaruh positif terhadap pendudukan Jepun di Tanah Melayu

Dari segi politik, pihak Jepun berusaha dalam menyemarakkan semangat kebangsaan dalam kalangan penduduk. Sebagai contoh, slogan “Asia untuk orang Asia” yang telah mempengaruhi fikiran masyarakat di Tanah Melayu demi menolak penjajah Barat. Dengan itu, penduduk tempatan beranggapan bahawa pihak Jepun ingin membantu penduduk tempatan untuk bebas daripada jajahan British namun disebaliknya, penduduk tempatan telah difitnah sera dikhianati oleh pihak Jepun. Selain itu juga, pihak Jepun juga memberi peluang dan kesenangan kepada penduduk di Tanah Melayu bagi memegang jawatan dalam pentadbiran yang membawa maksud kepada semangat berkerajaan sendiri.

Masyarakat tempatan telah diberikan kesedaran tentang penjajahan Jepun di Tanah Melayu agar tidak percaya secara bulat-bulat akan kelebihan mereka yang telah ditawarkan oleh penjajah. Misalnya, pihak Jepun yang menjanjikan kemerdekaan kepada penduduk tempatan di Tanah Melayu hanya abu-abu sahaja yang membawa maksud kepada kata-kata tanpa sebarang perlakuan.

Kesan buruk kepada pendudukan Jepun di Tanah Melayu

 Dari segi ekonomi, apabila tanah jajahan British keluar dari Tanah Melayu, infrastruktur dirobohkan untuk memastikan penjajah Jepun sukar untuk menubuhkan dan mengawal ekonomi Tanah Melayu. Di samping itu, kerajaan Jepun juga memperkenalkan mata wang baru di Tanah Melayu untuk memulihkan ekonomi Tanah Melayu. Walau bagaimanapun, pengeluaran mata wang tidak diketahui sehingga inflasi di Tanah Melayu. Bukan itu sahaja, semasa kerajaan Jepun, perdagangan import dan eksport juga tidak stabil dan semakin lumpuh. Di samping itu, semasa perang, pengeluaran bijih getah dan bijih timah juga terjejas teruk. Oleh kerana perang tidak ada pekerjaan, kadar pengangguran meningkat, dan beberapa keperluan asas dan makanan juga sukar diperolehi.

Secara sosial, tentera Jepun menjadikan Jepun sebagai medium pendidikan di sekolah-sekolah Melayu untuk menanamkan anti-kolonialisme Barat. Pendudukan Jepun juga mempunyai pendirian anti-Cina, yang bermaksud songsang kepada orang Cina. Ramai orang Cina melarikan diri ke dalam hutan dan menyertai tentera MPAJA untuk membendung Jepun. Ramai orang Melayu juga bekerja sebagai tentera dan polis Jepun. Keadaan ini secara tidak langsung melibatkan orang Melayu dan Cina dalam pertempuran antara tentera Jepun dan MPAJA, memerhatikan permusuhan antara Melayu dan Cina. Keadaan menjadi lebih teruk, terutama selepas Jepun berputus asa kalah. Ini kerana MPAJA memberi orang Melayu yang merupakan anggota Tentera Jepun keupayaan untuk membalas dendam, berbeza dengan orang Melayu yang tidak berada dalam kedudukan selain daripada Tentera Jepun. Ini membuat hubungan antara dua orang lebih tegang dan mereka saling membenci. Bukan itu sahaja, taraf hidup dan kesihatan penduduk tempatan di Tanah Melayu menjadi semakin penting, dan pelbagai penyakit merebak semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu. Kesukaran mendapatkan makanan bersih dan kemudahan kesihatan juga terhad, yang boleh menjejaskan kualiti kesihatan penduduk tempatan di Tanah Melayu. Lagipun, ramai orang di Tanah Melayu terpaksa bekerja dan cuba membangunkan sektor pengangkutan yang boleh dipanggil jalan kereta api maut, seperti kereta api antara Burma dan Thailand.

Dari segi politik, terdapat ideologi nasional yang berjuang untuk membebaskan Tanah Melayu daripada pemerintahan British semasa pemerintahan British. Ibrahim mengetuai gerakan itu bertujuan menyatukan Malaysia dan Indonesia dengan konsep Hari Raya. Secara berasingan, pada bulan Mei 1937 G-30-S juga membentuk sebuah organisasi yang dikenali sebagai KMM atau Kesatuan Muda Melayu. Para pemimpin organisasi ini ditangkap dan dipenjarakan pada tahun 1940 setelah menyedari bahawa organisasi itu akan melemahkan pengaruh British. Di samping itu, kerajaan Jepun juga telah mengeluarkan pemimpin-pemimpin yang mengasaskan sebuah organisasi yang dinamakan Penberatana Rambut (PETA) semasa pemerintahan Tanah Melayu Jepun. Akibatnya, aktiviti PETA tidak sama dengan Kerajaan Jepun sehingga kemudahan itu kemudiannya diharamkan. Sementara itu, aktiviti PETA diteruskan sehingga tahun 1945. Persekutuan Tanah Melayu dan Indonesia yang dikenali sebagai KRIS (Kesatuan Semenanjung Indonesia) diasaskan oleh Ibrahim Yaakob dan Dr. Burhanuddin. Walau bagaimanapun, kerajaan Jepun melepaskan kekalahan dan secara sukarela meletak jawatan, jadi tidak ada masa untuk melaksanakan rancangan itu. Pengalaman pemerintahan Malaysia ke atas orang Melayu yang diberikan oleh Jepun untuk mengisi jawatan-jawatan terdahulu dan kejayaan Jepun menggulingkan British yang didominasi oleh pegawai-pegawai British, terutamanya orang Melayu. Rancangan British untuk menubuhkan Malayan Union selepas berakhirnya pemerintahan Jepun, yang menjadi punca pengiktirafan politik ini, menghadapi tentangan meluas daripada penduduk tempatan, dan kelancaran pelaksanaan rancangan itu.

Sumber rujukan: 

https://thipasha.blogspot.com/?view=flipcard

https://sejarahsite.blogspot.com/2013/01/kesan-pendudukan-jepun-di-tanah-melayu.html

https://ptsbjune16.blogspot.com/2016/09/kesan-pendudukan-jepun-pendudukan-jepun_22.html

 

CONTOH IMEJ DALAM MASA JEPUN