Saturday, November 20, 2021

MASYARAKAT MAJMUK DARI SEGI AGAMA

CONTOH GAMBAR TEMPAT IBADAT YANG TERDAPAT DI MALAYSIA 




Masyarakat majmuk dari segi agama

Sebelum kita mengetahui lebih lanjut tentang masyarakat majmuk dari perspektif agama, kita juga perlu belajar terlebih dahulu tentang peranan agama dalam masyarakat. Tanggungjawab agama dalam masyarakat secara umumnya adalah untuk membantu pemulihan individu tersebut jika individu tersebut telah pulih daripada penyakit sosial dan keluarga dan masyarakat juga telah pulih. Bukan itu sahaja, penyakit dan gejala sosial hari ini juga dapat disembuhkan dengan mengikuti, mematuhi dan mematuhi peraturan moral dalam agama seperti tonggak-tonggak akidah dalam Islam dan Sepuluh Perintah dalam ajaran Kristian. Ajaran kita juga perlu dipatuhi dan didasarkan pada ajaran-Nya supaya kehidupan seumur hidup sesyen akan menjadi berkualiti, harmoni, aman dan damai. Agama adalah salah satu hal yang kita perlukan untuk bertahan hidup.

Seseorang yang berpegang kepada agama adalah disebabkan oleh faktor fungsinya dari segi pragmatisme. Agama juga memiliki tujuan untuk mempertahankan kehidupan yang bahagia. Di samping itu, agama juga memainkan peranan penting dalam pembentukan masyarakat kerana agama mengubah gaya hidup manusia di samping mempengaruhi cara pemikiran dan pandangan mereka tentang alam semesta.

Agama memainkan peranan dalam masyarakat melalui sistem yang dibina, iaitu sistem pendidikan agama, penglibatan badan-badan agama, dan kerajaan juga memberi kesan secara langsung dan tidak langsung dalam masyarakat untuk menimba ilmu dan berpotensi meningkatkan kefahaman kepada masyarakat. Komuniti. Dengan itu, orang ramai akan lebih mudah mendapat pendidikan agama berdasarkan prinsip agama masing-masing di samping melatih dan mendidik masyarakat supaya mematuhi dan mengamalkan nilai-nilai agama masing-masing.

Agama juga mempengaruhi nilai cengkaman dalam masyarakat. Hal ini juga dapat dilihat daripada adat resam masyarakat dan adat resam agama yang dipelopori oleh masyarakat itu sendiri. Ini berlaku kerana pengaruh nilai-nilai agama dapat mengekalkan keharmonian agama di antara penganut setiap agama. Setiap orang yang beriman dipanggil untuk merujuk, iaitu keharmonian hidup antara manusia. Di samping itu, terdapat hubungan antara agama dan pendapat yang diberikan kepada dunia tentang budaya manusia, dan agama memberikan maklumat tentang dunia globalisasi dan kedudukan manusia di dunia akan datang. Islam menjelaskan bahawa dunia adalah salah satu ciptaan Allah dan umat Islam juga perlu taat dan taat kepada Allah.

Bukan itu sahaja, agama juga memainkan peranan dalam menjawab pelbagai soalan yang tidak boleh atau tidak dapat dijawab oleh sesetengah orang pada hari ini. Kebanyakan soalan yang sering ditanya oleh manusia adalah soalan yang tidak dapat dijawab oleh otak manusia. Misalnya tentang kehidupan setelah kematian, tujuan hidup, tentang takdir, dan sebagainya. Soalan-soalan ini sangat menarik dan perlu dijawab oleh manusia. Oleh itu, agama boleh menjawab soalan-soalan ini.

Kebanyakan tamadun juga dipengaruhi oleh pandangan atau kepercayaan dalam sejarah pembentukan dan perkembangan tamadun. Pemikiran sekular semakin umum, tetapi nilai-nilai agama masih berterusan dan bertanggungjawab terhadap pembentukan masyarakat. Bukan itu sahaja, pengaruh agama juga membentuk nilai-nilai dalam masyarakat kerana sifat sejagat dan salah satu faktor agama yang mempengaruhi pembentukan nilai- nilai. Untuk menjadi salah satu negara yang pintar, cemerlang, dan terkenal dalam masyarakat, mengkaji sekumpulan orang yang tidak lengkap tanpa agama.

Agama dalam masyarakat majmuk dari konteks Malaysia

Malaysia adalah sebuah negara yang mempunyai rekod cemerlang sebagai sebuah negara berbilang kaum, agama, dan budaya tidak seperti beberapa negara pluralistik lain yang menghadapi masalah besar dalam mengimbangi kebebasan nilai dan pengaruh agama dalam masyarakat. Kebebasan beragama dijamin gagal oleh masyarakat dan juga akan gagal dalam merealisasikan keharmonian. Agama bukan sahaja menyeru kebaikan dan keharmonian dalam hubungan manusia, tetapi sesetengah agama menyeru kebaikan dan keharmonian hubungan manusia. Islam adalah salah satu agama yang mengamalkan kebajikan atau agama keselamatan, yang sangat menuntut umatnya menghormati orang lain, walaupun mereka berpegang kepada agama yang berbeza daripada Islam. Sementara itu, masyarakat bukan Islam dan Islam mempunyai tanggungjawab penting dalam menjaga keharmonian agama. Di samping itu, sikap emosi, besar dan keterlaluan dalam perlu dikekalkan dengan keadilan untuk semua. Walaupun kita dalam kesusahan, ia tidak bermakna semua pihak hanya duduk diam dan tidak melakukan apa-apa untuk menyelesaikan halangan-halangan ini. Pilihan untuk menghadapi konfrontasi dan bertindak di luar batas-batas kemanusiaan seperti keganasan mesti dielakkan untuk memastikan integriti sesebuah masyarakat dan negeri serta kegagalan masyarakat untuk mewujudkan keharmonian yang boleh membawa kepada konflik, yang seterusnya membawa kepada konflik sehingga membawa kepada krisis kemanusiaan.

Terdapat agama-agama di Malaysia iaitu Islam, Buddha, Buddha, Hindu, Sikh dan Kristian yang sedang mengalami keadaan dan diheret ke dalam konflik, manakala agama menyeru keamanan dan keharmonian sesama manusia. Situasi ini juga timbul dari orang - orang yang mendapat manfaat dari masyarakat. Mereka juga mengambil kesempatan daripada sesuatu yang sensitif kepada manusia, iaitu nilai-nilai agama, menyebabkan ketidaksamaan untuk memenuhi kepentingan tersembunyi. Mereka menggunakan sesuatu yang sensitif kepada manusia, iaitu nilai-nilai agama yang menyebabkan ketidaktaatan untuk memenuhi kepentingan tersembunyi. Agenda mereka mengawal politik dan kerajaan, ekonomi dan kawalan wilayah mungkin membolehkan mereka memerintah dunia. Walau bagaimanapun, keamanan dan kestabilan yang mantap akan musnah jika kita gagal mengekalkan nilai-nilai dan keharmonian yang diasaskan oleh agama. Nilai Islam sebagai majoriti penganutnya juga menjadi asas kepada pembinaan keharmonian sosial di Malaysia dan seharusnya mendapat sokongan penuh semua pihak.

Pelbagai isu telah timbul di negara kita pada hari ini, seperti Islam benar-benar eksklusif dan menafikan hak dan keistimewaan agama lain, mengapa Islam tidak mengiktiraf kontrak sosial untuk mempertahankan hak dan kebebasan beragama? Selain itu, kes yang tidak dapat dinafikan ialah Islam adalah agama terawal yang berjaya merumuskan satu formula kontrak sosial dan prinsip hak dan kebebasan sama rata pada tahun 622 dan berbuat demikian dalam Piagam Madinah.

Secara lebih terperinci, kontrak sosial ini juga mempertahankan hak dan keistimewaan, kebebasan dan keadilan semua orang di Madinah, termasuk minoriti seperti Yahudi dan Arab yang bukan beragama Islam. Nabi juga menekankan prinsip kebebasan beragama supaya rajanya jelas menghalangnya dengan memusnahkan gereja dan tempat ibadat agama lain untuk menggantikannya dengan pembinaan masjid. Selain itu, pastor dan pemimpin agama lain juga tinggal di Gunung Sinai. Misalnya, Nabi dilindungi secara khusus dari ancaman musuh.

Kesimpulannya, agama adalah sangat penting terutamanya dalam pembangunan, kerana agama bukan sekadar lambang moral tetapi sebagai hala tuju dan galakan kepada rakyatnya untuk lebih aktif membina masyarakat, bangsa dan negara bagi mengisi kemajuan tamadun negara. untuk mencapai satu. Oleh itu, tujuan yang paling sesuai dalam membina dan menggunakan semula manusia adalah agama dengan mempelajari, memahami, dan mengamalkan ajaran agama mengikut apa yang telah ditulis dan tersirat dalam kitab-kitab agama. Untuk mengekalkan kestabilan dan keharmonian yang wujud, kita mesti mengekalkan keharmonian dan nilai-nilai yang dibawa oleh agama-agama yang kita pehayal.

Sumber: https://islamintel.blogspot.com/2009/10/sosiologi-agama-agama-dalam-masyarakat.html

BERIKUT ADALAH CONTOH CARTA PAI PERATUSAN AGAMA DI MALAYSIA